Soudy se začínají bránit proti nesmyslně a účelově konstruovaným žalobám. Neradujte se nebylo to u nás.
Známý a populární advokát v americkém Seattlu zastupoval další mediálně velmi zajímavý případ a prohrál. To by nebylo nic přelomového. I nejlepší právníci přeci mohou někdy prohrát. Velmi neobvyklé bylo rozhodnutí soudkyně, kterým velmi svým způsobem uložila advokátovi, že musí na svém vlastním webu umístit důkazy o svých pochybných praktikách.
Ale od začátku. Uvedený advokát se proslavil například svým právním bojem proti společnosti McDonald.
Mimo jiné velké kauzy se proslavil například tím jak žaloval a nakonec uzavřel dohodu o narovnání se společností McDonalds. Karbanátkové impérium muselo zaplatit více než 10 milionů dolarů a veřejně se prostřednictvím novinových inzerátů omluvit všem vegetariánům a hinduistům za neuvádění správných údajů na svých produktech. Jinými slovy z klamání spotřebitele.
Macdonald začátkem devadesátých let začal používat rostlinné oleje, aby snížil množství cholesterolu. Na základě toho začala společnost označovat ve svých amerických pobočkách hranolky jako vegetariánské jídlo. Přiznám se, že mi nakrájené brambory osmažené v rozpáleném oleji nepřipomínají ani vzdáleně kus masa.
Celý soudní případ nastartovala drobná příhoda v dubnu 2001, kdy jistý Indo-Američan (snad je tento termín i v češtině dostatečně politicky korektní pro Američana indického původu) na západním pobřeží USA obvinil společnost McDonalds, že klame spotřebitel, když jsou hranolky označovány v jeho pobočkách jako vegetariánské jídlo.
Jeden z vedoucích pracovníků hamburgrového řetězce e-mailem tomuto člověku odpověděl, že společnost nahradila používání živočišných tuků rostlinnými oleji a používá pouze nepatrné množství hovězího aroma pro zlepšení chuti. Tento e-mail byl dostatečným podkladem pro zahájení soudního sporu.
Žaloba byla postavena jako skupinová žaloba jménem všech vegetariánů a hinduistů. Případ byl značně medializován a dokonce vyvolal i protesty proti McDonalds v Indii. Společnost McDonalds se nakonec omluvila řadou inzerátů a zaplatila na základě dohody o narovnání 12 milionů dolarů. Advokát ve svých vyjádřeních pro tisk sice nebyl zcela spokojen s výši finančního narovnání, ale jak konstatoval pro média „peníze nejsou všechno“.
To jen pro naznačení čím se dotčená advokátní kancelář zabývala. Ale co se vlastně stalo v případu, který jsem uváděl v úvodu?
Podle novin Seattle Post-Intelligencer, pan Bharti zažaloval jménem svého klienta dva místní doktory, dvojčata, že jeden z nich, bývalý gynekolog, vodil svého bratra do své ordinace, aby „sexuálně napadali“ pacientky. Soudkyně Katherine Stolz ve svém, podle novin „kousavém“ rozsudku rozhodla, že žalobce za pomoci svého advokáta žalobu uměle vykonstruoval. Soud navíc rozhodl, že žalobce i jeho advokát jsou povinni díky tomuto svému jednání zaplatit. Žalobce zaplatí napadenému lékaři 2,8 miliónu dolarů a jeho povedený advokát musí z vlastní kapsy zaplatit navíc dalších 250.000 dolarů a pokutu soudu ve výši 50.000 dolarů. To ale není všechno, perlou rozhodnutí, je příkaz, že advokát musí na své webové stránky umístit vedle svých úspěchů toto rozhodnutí odkazující na jeho pochybné metody. To určitě zabolí víc než nějaké statisíce.
Vždyť pan advokát sám říká, že „peníze nejsou všechno.“.
Máte k článku otázku? Zeptejte se v komentářích!