Co dělat, když má let zpoždění a cestující musí čekat několik hodin na letišti a do cílové destinace přiletí s mnohahodinovým zpožděním? Má cestovatel právo na náhradu škody?
Odpověď nám přináší NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 261/2004, ve kterém je upraven institut náhrady škody za zpoždění, či zrušení letu. Jedna z podmínek je, že buďto počáteční, či koncové letiště musí být v některém ze státu EU. Dále jsou náhrady škody v článku 7 Nařízení stanoveny následovně:
- 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů
- 400 EUR u všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů
- 600 EUR u všech ostatních letů
Tuto náhradu škody lze uplatnit při zpoždění příletu v délce nejméně 3 hodin do cílové destinace.
Délky letů se počítají vzdušnou čarou a lze je vypočítat například zde:https://www.worldatlas.com/travelaids/flight_distance.htm
Letem se rozumí pouze jedna letecká operace, letem tedy není i zpáteční let.
Formulář je v českém i anglickém jazyce. Nejprve je třeba zaslat formulář konkrétní letecké společnosti, která let provozuje. Pokud neodpoví, je možnost obrátit se na Evropské spotřebitelské centrum dané země.
V případě značného zpoždění letu, kdy je čas odletu stanoven na následující den, či zrušení letu, kdy vznikne nutnost přenocovat, je společnost povinna poskytnout občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a zajistit ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc stane nezbytným, nebo pokud se pobyt stane delší než zamýšlený cestujícím.
Při zpožděném letu o nejméně dvě hodiny, by měl být cestující informován o svých právech přepravující společností.
Formulář v českém jazyce ke stažení zde: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_cs.pdf
Máte k článku otázku? Zeptejte se v komentářích!