V jednom z předchozích příspěvků bylo pojednáváno o způsobu podání stížnosti k České obchodní inspekci (dále jen „ČOI“) v případě reklamace zboží, která nebyla prodejcem k našemu uspokojení vyřízena.
Jako pokračování bude nastíněn způsob řešení ze strany tohoto orgánu. Z počátku je žádoucí říci, že podanou stížnost má ČOI povinnost vyřídit do 30 dnů. Neblahé zjištění pro spotřebitele může být to, že ČOI podanou stížnost ad acta prověří a v případě pochybení potrestá dotyčného prodejce, avšak k finanční náhradě, o níž spotřebitel tímto neregulérním postupem přišel, mu přímo ze své pravomoci nedopomůže. Pro jejich získání se bude spotřebitel muset bránit dále u soudu, případně finančního arbitra. V případě shledání nesprávného postupu ze strany prodejce, který nevydá spotřebiteli písemné potvrzení o reklamaci se stanovenými údaji, jak mu zákon ukládá (§ 24 odst. 7 písm. v) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele), uloží ČOI adekvátní pokutu a to až do výše 50 miliónů Kč (§ 24 odst. 14 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele), avšak v tomto konkrétním případě, kdy není vydáno žádané potvrzení o reklamaci, stanoví zákon horní hranici ukládané pokuty na 30 milionů Kč.
Výše pokuty se odvíjí od závažnosti pochybení ze strany prodejce a dle zákonného postupu je v případě méně závažného porušení možné uložit i pokutu blokovou ve správním řízení a to do 5 000 Kč. Samozřejmě je možno vyjma uložení pokuty potrestat prodejce i jinými sankcemi, mimo něž patří různé zákazy, například zákaz prodeje vymezených výrobků nebo zákaz jejich uvádění na trh, neodpovídají – li zákonným požadavkům (§ 7 odst. 1 zákona č. 64/1986 Sb., o české obchodní inspekci). V případě závažného porušení, které může mít za následek ohrožení života a zdraví spotřebitele, může inspektor sáhnout až ke krajnímu řešení a zakázat další výkon činnosti a nařídit uzavření provozovny (§ 8 odst. 1 zákona č. 64/1986 Sb., o české obchodní inspekci).
Nesouhlasí – li kontrolovaná osoba s uloženým opatřením, má právo podat proti němu námitky a to nejpozději do 3 pracovních dnů ode dne seznámení se s daným opatřením (§ 7 odst. 3 zákona č. 64/1986 Sb., o české obchodní inspekci). ČOI může však svým konáním dopomoci s mimosoudním řešením věci, neboť ona sama nemá oprávnění vydávat rozsudky či nařízení, kterými by se obchodníci museli závazně řídit. Ze strany ČOI je tak zprostředkováno řešení skrze finančního arbitra, ale zde je nutné mít na paměti, že finanční arbitr má taxativně vymezený okruh působnosti na záležitosti plynoucích z platebních služeb, úvěrů, investic, směnárenské činnosti, životního pojištění či stavebního spoření.
Je Váš případ některým z výše zmíněných? Neváhejte a využijte perspektiv mimosoudního řešení sporu.
Odkazujeme na: http://www.vzory.cz/vy-a-vzory/reklamace-bez-pisemneho-potvrzeni-a-informace-o-jejim-vyrizeni-brante-se/#.WrjuLIhubIU
Máte k článku otázku? Zeptejte se v komentářích!