Povinné ručení patří do kategorie zákonného pojištění. Uzavřít ho musí každý řidič, který plánuje provozovat auto na silnici. Co všechno může ovlivnit cenu pojistného? A jak se cena pojistného vyvíjela v posledních letech?
Co je povinné ručení?
Povinné ručení je zákonné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na silnici. V praxi to znamená, že když způsobíte nehodu a budete mít uzavřené toto pojištění, škodu na majetku i zdraví třetí osobě pokryje právě povinné ručení. Platí to ale jen do výše pojistného limitu, který je zákonem stanovený na 35 milionů na škodě na majetku a 35 milionů na škodě na zdraví. Pod tento limit jít nemůžete, je ale možné ho navýšit.
Jaká je cena pojistného?
Pro každého řidiče se cena pojistného může lišit. Odvíjí se od faktorů jako jsou technické parametry vozidla, ale i osobní profil řidiče. Do toho spadá zejména věk, bydliště a jeho rizikovost. Rizikovost pojistníka je jedním z nejdůležitějších ukazatelů pro výpočet pojistného, jelikož mladí lidé do 25 let jsou považováni za více rizikovéřidiče, tedy častěji způsobující dopravní nehody. Je to dáno především jejich nezkušeností oproti starším řidičům.
Za jízdu bez nehod řidiči sbírají tzv. bonusy, které cenu pojistného snižují. Časté nehody, tedy i pojistné události, naopak vedou k tzv. malusu, a cenu tedy navyšují.
Na bydlišti záleží z důvodu rizika nehodovosti v dané lokalitě, resp. kraji. V současné době je krajem s nejvyšší nehodovostí Praha, proto má také nejvyšší ceny pojistného. Naopak na Vysočině je nehodovost nejnižší, a i ceny pojistného jsou zde mnohem nižší než pro pražské řidiče.
Podle technických parametrů je pak kromě jiného důležitá i kubatura, tedy objem motoru. Platí, že čím menší objem, tím nižší cena.
Objem v cm3 | Běžná cena v Kč |
Do 1000 | 1 647 Kč |
1001–1250 | 2 071 Kč |
1251–1350 | 2 128 Kč |
1351–1400 | 3 092 Kč |
1401–1650 | 3 150 Kč |
1651–1850 | 3 150 Kč |
1850–2000 | 4 718 Kč |
2001–2500 | 4 718 Kč |
Nad 2500 | 6 838 Kč |
Vývoj ceny povinného ručení
Rok od roku se pojistné na povinné ručení zvyšuje. Je to dáno i tím, že se zvyšuje výše škod, které jsou často finančně náročné nejen pro pojistníka, ale i pro autoservisy. Dražší a kvalitnější systémy v dnešních autech vedou k dražším náhradním dílům, a tedy i nákladnější opravě. Průměrná škoda na majetku se od roku 2015 stále zvyšuje téměř o 7,2 % ročně. Můžeme předpokládat, že tento trend se v dalších letech nezmění.
Historické minimum ceny povinného ručeníjsme zažili začátkem roku 2013, postupně se ale začala znovu zvyšovat. V roce 2014byly s příchodem nového Občanského zákoníku zrušené limity na náhradu škody na zdraví, které do té doby činily 120 korun za tzv. body, kterými se bolestné hodnotilo. V roce 2015byly zase zrušené povinné příspěvky do garančního fondu, který sloužil na vyplacení kompenzace škod způsobených nepojištěným autem. V dalších letech se pojistné jen zvyšovalo a v roce 2019se do výpočtu pojistného přidaly i počty najetých kilometrů.
Máte k článku otázku? Zeptejte se v komentářích!